.: SELAMAT DATANG :.


Images

SYARIFAH NORSOLLEHATUN


Komunikasi Seluruh.
(Syarifah Nursollehatun)


Apa itu komunikasi?

Komunikasi merupakan seni memidahkan maklumat, idea dan mesej daripada seseorang kepada seseorang. (Emeri, Ault dan Agee 1997)

Komunikasi seluruh?

Komunikasi yang menggunakan kesemua kaedah komunikasi dan bahasa seperti bahasa isyarat, mimik muka, pertuturan dan sebagainya.

Sejarah komunikasi seluruh:

Diasaskan oleh David Denton pada 1967 di Maryland School of The Deaf.
dan seterusnya di perkenalkan oleh Roy Holcomb di Carlifornia pada 1978.

Falsafah komunikasi seluruh :

Suatu kaedah yang harus dijalani oleh kanak-kanak pekak yang bertujuan untuk memberukan persediaan mendengar dan berkomunikasi dalam bahasa.

Matlamat :
1. memberi peluang berkomunikasi
2. menyokong integrasi pekak
3. menngembangkan komunikasi.

komponen komunikasi seluruh :
1. bahasa Isyarat
2. Mimik muka
3. Pertuturan
4. bacaan bibir
5. Ejaan jari
6. membaca dan menulis
7, pergerakan badan 

Ciri-ciri: 
1. Sisa Pendengaran
2. visual penglihatan
3. Isyarat manual
4. mimik muka dan bacaan bibir

Prinsip amalan :
1. Dilakukan secara berhadapan
2. menggunakan apa sahaja kaedah untuk murid faham komunikasi yang dijalankan
3. menggunakan bahasa isyarat dan pertuturan secara serentak.
4. bergantung kepada keperluan dan keupayaan murid.

Kelebihan komunikasi seluruh:
1. galakan murid pilih komunikasi yang sesuai dengannya
2. adil untuk semua jenis kepekakan. 
3. boleh mendengar menggunakan sisa pendengaran mengikut keupayaan.
4. boleh dapat semua akses komunikasi.
5. Mengurangkan halangan pembelajaran dalam persekitaran kank-kanak.

Kekurangan komunikasi seluruh:
1. keperluan kanak-kanak dalam kelas yang berbeza kepekakan tidak dapat dipenuhi.
2. ada perkataan yang mempunyai isyarat kurang sesuai
3. Ada perkataan yang tiada isyarat.
4. pelajar tidak dapat kuasai kaedah komunikasi terperinci.









0 comments: