.: SELAMAT DATANG :.


Images

ZALIKHA ZULKIFLI (Kaedah-kaedah Komunikasi Kombinasi Oral dan Manual )

KOMUNIKASI SELURUH -Zalikha-

FALSAFAH

Suatu kaedah yang dijalankan terhadap kanak-kanak pekak bertujuan untuk memberikan persediaan mendengar dan berkomunikasi dalam bahasa.

KOMPONEN
  • Gerakan isyarat 


  • Mimik muka 

  • Pertuturan 
  • Bacaan bibir 

  • Ejaan jari 
  • Membaca dan menulis 
  • Bahasa isyarat 
  • Pergerakan badan
CIRI-CIRI
  • Visual penglihatan
  • Isyarat manual
  • Mimik muka dan bacaan bibir
  • Sisa pendengaran
PRINSIP AMALAN
  • Dilakukan secara berhadapan
  • Mengaplikasikan pelbagai cara yang membolehkan murid memahami bahasa. Contoh: mimik muka, lakonan dan pertuturan.
  • Menggunakan secara serentak pertuturan dan bahasa isyarat.
  • Menggunakan kaedah yang bersesuaian dengan keperluan dan keupayaan murid.
MATLAMAT
  • Mengembangkan komunikasi
  • Memberi peluang komunikasi
  • Menyokong integrasi
KELEBIHAN
  • Penggunaan perkataan yang lebih tepat. Contoh: imbuhan (terjatuh), kata hubung (di, pada, kepada, dari, daripada) dan kata penguat (sangat, amat, terlalu, paling)
  • Memberi makna yang lebih mudah difahami.
  • Berpeluang mengakses pelbagai jenis komunikasi.
  • Menggalakkan murid bertutur dan mendengar.
  • Mengurangkan halangan pembelajaran dalam persekitaran kanak-kanak.
KEKURANGAN
  • Terdapat perkataan yang tidak mempunyai isyarat.
  • Terdapat isyarat yang kurang sesuai.
  • Pengalaman bahasa terhad kepada kod-kod tangan sahaja.
  • Guru perlu menguasai kod bagi setiap jenis imbuhan.

0 comments: