KOMUNIKASI SELURUH -Zalikha-
FALSAFAH
- Gerakan isyarat
- Mimik muka
- Pertuturan
- Bacaan bibir
- Ejaan jari
- Membaca dan menulis
- Bahasa isyarat
- Pergerakan badan
- Visual penglihatan
- Isyarat manual
- Mimik muka dan bacaan bibir
- Sisa pendengaran
PRINSIP AMALAN
- Dilakukan secara berhadapan
- Mengaplikasikan pelbagai cara yang membolehkan murid memahami bahasa. Contoh: mimik muka, lakonan dan pertuturan.
- Menggunakan secara serentak pertuturan dan bahasa isyarat.
- Menggunakan kaedah yang bersesuaian dengan keperluan dan keupayaan murid.
MATLAMAT
- Mengembangkan komunikasi
- Memberi peluang komunikasi
- Menyokong integrasi
KELEBIHAN
- Penggunaan perkataan yang lebih tepat. Contoh: imbuhan (terjatuh), kata hubung (di, pada, kepada, dari, daripada) dan kata penguat (sangat, amat, terlalu, paling)
- Memberi makna yang lebih mudah difahami.
- Berpeluang mengakses pelbagai jenis komunikasi.
- Menggalakkan murid bertutur dan mendengar.
- Mengurangkan halangan pembelajaran dalam persekitaran kanak-kanak.
KEKURANGAN
- Terdapat perkataan yang tidak mempunyai isyarat.
- Terdapat isyarat yang kurang sesuai.
- Pengalaman bahasa terhad kepada kod-kod tangan sahaja.
- Guru perlu menguasai kod bagi setiap jenis imbuhan.
0 comments: