Wednesday, 29 July 2015
Wednesday, 22 July 2015
ZALIKHA ZULKIFLI (Kaedah-kaedah Komunikasi Kombinasi Oral dan Manual )
KOMUNIKASI SELURUH -Zalikha-
FALSAFAH
- Gerakan isyarat
- Mimik muka
- Pertuturan
- Bacaan bibir
- Ejaan jari
- Membaca dan menulis
- Bahasa isyarat
- Pergerakan badan
- Visual penglihatan
- Isyarat manual
- Mimik muka dan bacaan bibir
- Sisa pendengaran
PRINSIP AMALAN
- Dilakukan secara berhadapan
- Mengaplikasikan pelbagai cara yang membolehkan murid memahami bahasa. Contoh: mimik muka, lakonan dan pertuturan.
- Menggunakan secara serentak pertuturan dan bahasa isyarat.
- Menggunakan kaedah yang bersesuaian dengan keperluan dan keupayaan murid.
MATLAMAT
- Mengembangkan komunikasi
- Memberi peluang komunikasi
- Menyokong integrasi
KELEBIHAN
- Penggunaan perkataan yang lebih tepat. Contoh: imbuhan (terjatuh), kata hubung (di, pada, kepada, dari, daripada) dan kata penguat (sangat, amat, terlalu, paling)
- Memberi makna yang lebih mudah difahami.
- Berpeluang mengakses pelbagai jenis komunikasi.
- Menggalakkan murid bertutur dan mendengar.
- Mengurangkan halangan pembelajaran dalam persekitaran kanak-kanak.
KEKURANGAN
- Terdapat perkataan yang tidak mempunyai isyarat.
- Terdapat isyarat yang kurang sesuai.
- Pengalaman bahasa terhad kepada kod-kod tangan sahaja.
- Guru perlu menguasai kod bagi setiap jenis imbuhan.
Kaedah-Kaedah Komunikasi Oral Dalam Kalangan Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran
Kaedah Auditori Verbal
Auditori Verbal
Pendekatan
ini merupakan satu kaedah di mana kanak-kanak bermasalah pendengaran diajar
menggunakan pendengaran mereka untuk mempelajari bahasa pertuturan melalui alat
pendengaran atau implan koklea.
Ia
bertujuan membolehkan kanak-kanak bermasalah pendengaran menikmati persekitaran
dan kehidupan yang biasa. Menurut Goldberg dan Flexer (1993), pendekatan ini
membolehkan kanak-kanak memperolehi pertuturan dan bahasa secara semula jadi
yakni melalui deria dengar.
Auditori verbal merupakan proses untuk mengajar
kanak-kanakmendengar dan bercakap tanpa bergantung kepada bacaan bibir atau
bahasa isyarat.
Ciri-ciri
- Merupakan pendekatan lisan
- Menggunakan pendengaran untuk belajar bahasa pertuturan
- Dibantu dengan alat bantu dengar/koklea implan sepenuhnya
- Guna sepenuhnya sisa pendengaran
- Merupakan kemahiran mendengar pertuturan tanpa membaca pergerakan bibir individu yang bertutur.
- Libatkan latihan auditori ; ajar diskriminasi bunyi
Prinsip amalan
- Pengajaran dalam bilik tiada bunyi/ senyap
- Perlu diajar seawal mungkin
- Lebih efektif dengan penglibatan ibu bapa
- Deria pendengaran semata.
- Deria lihat tidak boleh.
- Guru tutup mulut masa bertutur.
- Guru sebut perkataan dalam situasi murid tidak boleh lihat
Kelebihan dan Kekurangan Auditori Verbal
Kelebihan :
- Latih orang pekak guna bahasa manusia normal
- Aktifkan kebolehan mendengar dan bertutur
- Gerakkan bahagian kiri otak untuk kefahaman berbahasa
- Boleh faham pertuturan
- Boleh berkomunikasi
Kekurangan :
- Sukar dilatih kerana kecacatan
- Latihan ambil masa lama
- Perlukan kamahiran dan alat bantuan
- Tidak sesuai untuk individu yang tiada sisa pendengaran
- Perlukan pendekatan yang sesuai
- Berperingkat-peringkat fonetik, morfologi, sintaksis
- Perlukan bunyi bahasa
- Tidak boleh untuk pekak lebih 60dB
- Memerlukan ABD
- Ibu bapa perlu selalu berkomunikasi dengan anak
Tuesday, 21 July 2015
SYAHFIQAH ( TESTER ) TUTORIAL
KAEDAH ORAL - AURAL
·
Satu kaedah
mendengar dan bertutur
·
Kemahiran lisan
asas untuk pembelajaran membaca dan menulis.
·
Menggunakan
dialog untuk menghafaz
·
Latih tubi
dialog dijalankan dengan cara memberikan perhatian kepada intonasi yang betul
·
Alat pandang
dengar digunakan dengan meluas
·
Perbendaharaan
kata diberikan kepada murid secara beransur-ansur.
·
Setelah murid
kuasai bacaan, latihan diteruskan kepada aktiviti menulis.
TUJUAN KAEDAH ORAL-AURAL
PROSEDUR
1.
Guru memperdengarkan sebutan penutur
jati
2.
Murid diminta menyebut perkataan atau rangkai
kata yang didengar.
3.
Aktiviti dijalankan mengikut kumpulan.
4.
Murid berlatih bersama-sama
5.
Pecahkan kepada kumpulan kecil
6.
Jika terdapat kesalahan-kesalahan yang
dilakukan, murid akan diperbetulkan dan mereka diminta mengulang-ulangkan
sebutan yang betul itu.
7.
Apabila murid sudah mahir sebutan, latih tubi
pola-pola ayat berdasarkan struktur bahasa diberi kepada murid.
8.
Berikan teks untuk murid baca
9.
Latihan menulis pada akhir pengajaran
10.
Daripada sebutan-sebutan tadi akan dijadikan
dialog.
11.
Latih tubi pada pola-pola ayat menjadi aktiviti
yang penting.
12.
Apabila murid telah menguasai
struktur-struktur asas baharulah mereka dibenarkan membaca
bahan-bahan bacaan
13.
Latihan menulis dilakukan kemudian setelah
murid-murid boleh membaca.
KAEDAH ORAL-AURAL
• Dikenali juga sebagai kaedah dengar-tutur
• Memperkemb angkan keempat- empat kemahiran bahasa kepada
murid
• Menggunaka n dialog untuk dihafaz dan diikuti pula dengan
cara ajukan Konsep
• Dimulakan dengan beberapa dialog tertentu
• Dialog dipelajari
melalui proses meniru dan menghafaz
• Aktiviti dijalankan secara kumpulan
• Murid yang berjaya mencapai kemahiran yang diharapkan
barulah diberikan teks Ciri- ciri
KEBAIKAN
Murid mudah menerima pelajaran kerana aktiviti latih tubi
Murid berpeluang meniru dan menghafaz apa-apa yang diajarkan guru Kesalahan
yang dilakukan murid- murid akan dibetulkan oleh guru dan mereka diminta
mengulang- ulang perkataan yang betul KELEMAHAN Membebankan guru kerana
keperluan tenaga yang banyak untuk menjalankan latih tubi Memerlukan tempoh
masa yang agak panjang untuk dilaksankan Murid bosan kerana terlalu banyak
latihan oral
Kaedah Oral-Aural
Pengenalan
Kaedah
oral-aural atau kaedah dengar
tutur ini merupakan kaedah yang
menggunakan
dialog untuk dihafaz dan diikuti secara
ajukan.
Ciri-ciri
• Dialog dianggap
realistik dan dilatih tubi secara berulang kali
• Dialog dan
latih tubi
dijalankan secara memberi perhatian kepada intonasi
yang betul
• Sebutan penutur
jati sebagai objektif kaedah ini
• Pita rakaman
atau alat audio aural digunakan sepenuhnya bagi mendengar
sebutan yang tepat terutama
apabila guru bukan penutur jati.
• Alat pandang-dengar
(APD) turut digunakan supaya sebutan lebih realistik
dan
bahan latihan menyebut dan membaca
bahan dikawal oleh bahan yang telah
diberi disusun dengan rapi
• Sistem tatabahasa
diperkenalkan secara induktif
• Kosa kata
diajarkan dalam konteks yang bermakna
• Aktiviti
menulis dilaksanakan setelah pelajar menguasai aktiviti
bacaan. Bermula
dengan
penulisan terkawal, kemudian diikuti penulisan bebas